V kovárně a ve mlýně se vedou ty nejsladší řeči.
(estonské přísloví)

Prostřední hamr, Pechův mlýn a železná huť, Hrádecké železárny

Prostřední hamr, Pechův mlýn a železná huť, Hrádecké železárny
62
23
Hrádek
33842
Rokycany
Hrádek u Rokycan
49° 43' 8.4'', 13° 38' 43.9''
Mlýniště bez mlýna
Původně mlýn a malý hamr, doložený k roku 1666, později větší hamr, 1883 část hamru přestavěna opět na mlýn, který však s celým podnikem záhy zkrachoval a od roku 1900 postupně se rozrůstající železárny.
uprostřed areálu železáren Hrádek
Klabava
nepřístupný

Obecná historie:

Železářská huť v Hrádku je zmiňována na konci 16. století, v polovině 17. století tu pracovala vysoká pec. Roku 1726, kdy mirošovické panství koupila královská komora, huť měla dvě vysoké pece (zastaveny roku 1815) a tři zkujňovací hamry. V roce 1900 koupil úředník Pražské železářské společnosti Rudolf L. Hudlický (1874?1952) mlýn s hamrem (zmiňovaný od roku 1666), který přestavěl a začal tu vyrábět zemědělské, hornické a zahradnické nářadí, většinu zaměstnanců tvořili dělníci ze zrušené rokycanské Bedřichovy huti a mirošovských dolů. Od roku 1905 podnik nesl název R. Hudlický a spol., kujná huť Otto a válcovna železa v Hrádku u Rokycan. S rostoucí poptávkou dal Hudlický v roce 1906 postavit první válcovnu, technologické zařízení koupil z dosluhující hutě Boží Požehnání v Zastávce u Brna. V letech 1908?1909 přibyla slévárna šedé litiny, nová válcovna, dvě svařovací pece a parní stroj o výkonu 400 HP. Roku 1913 vznikla společnost Akciové železárny a ocelárny v Hrádku, ve které většinový podíl vlastnila Živnostenská banka. S touto reorganizací se areál dál rozrůstal  roku 1914 začala pracovat ocelárna, vybavená siemens­-martinskou pecí obsahu 28 tun. Dvoulodní železobetonovou budovu (parcela 292) navrhl Stanislav Bechyně (1887­?1973) a postavilo podnikatelství betonových staveb Dr. Ing. K. Skorkovský. Na ocelárnu navázala přilehlá hrubá a západněji situovaná střední a středojemná válcovací trať, dále byla instalována druhá siemens­ ­martinská pec o obsahu 30 tun (1917), elektrárna (1919), tažírna lesklého železa (1921), úpravna válcovaných pluhových ostří a mechanické dílny s malou slévárnou neželezných kovů. Na konci roku 1915 získaly většinový akcionářský podíl plzeňské Škodovy závody, jejichž šéfarchitekt Ludwig Tremmel (1875?1946) vyprojektoval pro ředitele hrádeckých železáren Vladimíra Stiebera roku 1916 vilu v ulici 1. máje čp. 37. Tremmel je pravděpodobně autorem i dvou vedlejších úřednických domů čp. 38 a 39, stavbu všech tří budov prováděla plzeňská firma Müller & Kapsa. Stavební činnost se nezastavila ani na přelomu třicátých a čtyřicátých let ? v letech 1936?1939 byla prodloužena jeřábová dráha, menší dostavby navrhoval plzeňský architekt Václav Harmáček (rozšíření třetí válcovny, 1943) a Jaroslav Žour, architekt z Rokycan (rozšíření laboratoře, 1941). V roce 1946 se továrna o téměř 1 000 zaměstnancích stala součástí n. p. Spojené ocelárny Kladno, poté n. p. Železárny Bílá Cerekev (1949) s pobočkou v Dobřívě a n. p. Válcovny trub a železárny Chomutov (1958); od roku 1969 železárna měla opět statut samostatného podniku. Po skončení druhé světové války byla vypracována rozsáhlá koncepce obnovy zastaralých provozů. V roce 1951 byla instalována třetí siemens­ ­martinská pec o obsahu 45 tun, následovala nová ohřívací pec střední válcovny, generátorová stanice, plynová žíhárna a úpravna střední a jemné válcovny (1953), prodloužení ocelárny, čistírna ingotů (1954?1955) a nová jeřábová dráha, plynová žíhárna, tažírna a další objekty (1956?1958). Se zvyšující se poptávkou po ocelových výrobcích je v roce 1959 začala stavba nové ocelárny (parcela 299) s trojicí obloukových pecí o obsahu 30 tun, jež zahájila provoz v roce 1963, kdy byla zlikvidována nejstarší siemens­martinská pec. Železárny procházely rekonstrukcí prakticky až do osmdesátých let, většinu stavebních akcí zajišťoval plzeňský závod Armabetonu Praha. Dvojice nejstarších martinských pecí byla pro vysoké emise v roce 2001 odstavena a jejich komíny sneseny roku 2013, v létě v roce 2022 rozebrána jedna z pecí.


Historie mlýna obsahuje událost z období:

1666 1. zmínka - vodní mlýn s malým hamrem, náležel pod mirošovské panství

po 1726 přešel pod zbirožské panství, v exekuční dražbě zakoupila královská komora společně s ostatními železárnami v Hrádku

 

Velkostatek Zbiroh byl prodán prodán 21. července 1868, kupujícími tehdy byly Samuel Simundt, komorní rada v Berlíně a Vinzenz Kirchmayer, bankéř a prezident Obchodní komory v Krakově.

V jejich vlastnictví však dlouho nezůstal, neboť ti jej téhož roku prodali Bethelu Henrymu Strousbergovi za 9,4 milionu zlatých. Ten se ale dostává do finančních těžkostí již na přelomu roku 1870/1871. Ty však dokáže ještě na krátkou chvíli ustát, ale roku 1873 jsou již pozastaveny práce v jednotlivých podnicích a o dva roky později je krach „Krále železnic“ dovršen.

Po jeho bankrotu kupuje mirošovský zámek včetně hutního podniku v Hrádku, od Vídeňské hypotéční banky, v roce 1879 Josef kníže Colloredo-Mannsfeld. Ten se hutních provozů velmi záhy opět zbavuje.

V roce 1881 prodává hamr manželům Pavle a Františkovi Pechovým. Na koupi se podílel i tehdejší slavný herec Jindřich Mošna, který svému švagru půjčil 3300 zlatých. Tato půjčka se ale stala budoucím kamenem úrazu. Mezitím v roce 1883 byla podána žádost na přestavbu části hamru na mlýn o třech složeních.

V prosinci téhož roku byla provedena kolaudace. Hamr, který měl původně 3 kola na svrchní vodu o průměru 1,5 metru a šířce 0,8 metru se změnil na mlýn se 4 koly stejného průměru, přičemž jedno kolo pohánělo stále kladivo hamru a 3 kola byla mlýnská. Vantroky byly proto prodlouženy o 2 metry.

Podnikání se ale manželům Pechovým příliš nevedlo a brzy se dostavily potíže kvůli půjčce, takže byli nuceni celý podnik odprodat.

Rudolf Hudlický nakonec zakoupil v roce 1900 hamr s příslušenstvím za 16 000 korun. Nový majitel využil toho, že v okolí byla levná a kvalifikovaná síla, která zde zůstala po zrušení vysoké pece a koksáren v Rokycanech. Další přísun pracovníků pak nastal po zrušení mirošovských dolů. Protože zařízení hamru mělo jen jeden buchar, zrušil mlýn, doplnil zařízení hamru o 4 buchary poháněné vodními koly o výkonu 40ks (29 kW), výhní, pecí i dalším strojním zařízením, a celý objekt zařídil jako kujnou huť.

Na jaře roku 1901 byl zahájen provoz v nově vybudované huti pod značkou „R. L. Hudlický kujná huť Otto v Hrádku“. Název byl odvozen od nakladatele a knihkupce Otty, od něhož si Hudlický půjčil peníze. Nová huť vyráběla zemědělské a zahradnické nářadí - radlice, brány, vozové obruče, sekery, či lopaty. Sortiment doplňovalo nářadí pro kameníky a horníky.
V roce 1906 otevřel Hudlický válcovnu a to díky tomu, že v předchozím roce byla prohlášena společnost za veřejně obchodní. Společníkem se stal Ing. Jan Scholz, který později sice odešel, ale byl záhy nahrazen jiným společníkem. Později pak dalších společníků s rozvojem firmy stále přibývalo.

V roce 1908 zřídila společnost i slévárnu, jež produkovala jak mříže na kanály, závaží, různé pláty a rošty, tak také zařízení pro údržbu a obnovu válcovny. Při výstavbě jejího druhého provozu se na jaře 1908 po vydatných deštích zřítil nově postavený komín, který vážně poškodil stávající válcovnu. Tato nehoda a následná oprava citelně vyčerpala finanční prostředky a možnosti podnikatelů. I přes velký odbyt výrobků, byl do podniku vpuštěn cizí kapitál pod patronací Živnostenské banky v Praze.

Následující rok se změnil název firmy na „Válcovna železa v Hrádku, dříve R. L. Hudlický a Folta sen., společnost s ručeným omezeným“.

Roku 1912 byla založena nová firma pod názvem „Železárny v Hrádku u Rokycan, společnost s ručeným omezeným“. Nakonec Rudolf L. Hudlický byl z funkce ředitele odvolán.
Následujícího roku byla dána do provozu první ocelářská Siemens-Martinská pec s kapacitou 28 tun. Podnik byl přeměněn na společnost „Akciové železárny a ocelárny v Hrádku u Rokycan“.

1924 začleněno do Akciové společnosti, dříve Škodovy  závody v Plzni

V té době byly železárny již velkým podnikem, jenž měl ocelárnu s dvěma martinskými pecemi, tři válcovny, tažírnu lesklého železa, úpravnu válcovaných pluhových ostří, kujnou huť, mechanické dílny a elektrárnu. Sloučením ale došlo k stagnaci rozvoje i přes rozsáhlé investice na počátku dvacátých let. Podnik sloužil jako odlehčující a záložní pro hlavni plzeňský závod.

1930 Akc. spol. dříve Škodovy závody v Plzni, železárny v Hrádku, elektrárna a kujná huť a lopatárna

V roce 1945 byla továrna znárodněna. 

V roce 1949 došlo k přejmenování podniku na Železárny Bílá Cerkev.
V letech 1946-1951 byl podnik začleněn pod SONP Kladno.

Od roku 1951 do roku 1958 byla železárna samostatná a pak byla začleněna pod VHJ VTŽ Chomutov.

K 1. lednu 1969 se stal podnik opět samostatným.

Od sedmdesátých let 20. století se v Hrádku vyráběl především tažený, loupaný, broušený a protlačovaný materiál. Velkou tradicí podniku byla výroba speciálních profilů  válcovaných nebo tažených za studena - tzv. HK profilů.

V devadesátých letech byla továrna zprivatizována a od roku 1996 byla pod názvem Železárny Hrádek začleněna do holdingu Zemek Group.

Od roku 2016 je vyčleněna do samostatné společnosti Válcovny trub a.s.

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

Pech

Historie mlýna také obsahuje:

1868 Samuel Simund a Vinzenz Kirchmayer

1868  Bethel Henry Strousberg

1879 Josef kníže Colloredo-Mannsfeld

1881 Pavla a František Pechovi

1900 Rudolf Hudlický


Zobrazit více

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

  • Hlavičkový (firemní) papír
  • podpis mlynáře
  • razítko
neexistuje
10 2025
    průmyslový areál
    mlýn na potoku (50 - 1000 l/s)
          • zcela bez technologie aj.
          Žádná položka není vyplněna
          Nezjištěn
          • výroba elektrické energie
          Zaniklý
          • hamr
          • jiné
          původně hamr
          1930 kujná huť a lopatárna a elektrárna
          • náhon
          V prosinci 1883 byla provedena kolaudace. Vantroky byly prodlouženy o 2 metry.
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          PopisV prosinci 1883 byla provedena kolaudace. Hamr, který měl původně 3 kola na svrchní vodu o průměru 1,5 metru a šířce 0,8 metru se změnil na mlýn se 4 koly stejného průměru, přičemž jedno kolo pohánělo stále
          kladivo hamru a 3 kola byla mlýnská. Vantroky byly proto prodlouženy o 2 metry.
          1930 kujná huť a lopatárna: 3 kola na svrchní vodu
          1) hltnost 0,321 m3/s, spád 3,29 m, výkon 9,19 HP
          2) hltnost 0,425 m3/s, spád 3,18 m, výkon 11,68 HP
          3) hltnost 0,306 m3/s, spád 3,18 m, výkon 8,41 HP
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          PopisV prosinci 1883 byla provedena kolaudace. Hamr, který měl původně 3 kola na svrchní vodu o průměru 1,5 metru a šířce 0,8 metru se změnil na mlýn se 4 koly stejného průměru, přičemž jedno kolo pohánělo stále
          kladivo hamru a 3 kola byla mlýnská. Vantroky byly proto prodlouženy o 2 metry.
          1930 kujná huť a lopatárna: 3 kola na svrchní vodu
          1) hltnost 0,321 m3/s, spád 3,29 m, výkon 9,19 HP
          2) hltnost 0,425 m3/s, spád 3,18 m, výkon 11,68 HP
          3) hltnost 0,306 m3/s, spád 3,18 m, výkon 8,41 HP
          Typturbína Francisova
          StavNezjištěn
          Popis1930 elektrárna: 1 turbína Francis, hltnost 0,78 m3/s, spád, 3,5 m, výkon 28 HP
          Žádná položka není vyplněna
          Historické technologické prvky
          AutorJan Zikmund, Viktor Mácha
          NázevR. L. Hudlický a spol., kujná huť Otto v Hrádku
          Další upřesněníIndustriální topografie
          Odkazhttp://www.industrialnitopografie.cz/karta.php?zaznam=V013941
          Datum citace internetového zdroje10 2025
          AutorJan Zikmund, Viktor Mácha
          NázevR. L. Hudlický a spol., kujná huť Otto v Hrádku
          Další upřesněníIndustriální topografie
          Odkazhttp://www.industrialnitopografie.cz/karta.php?zaznam=V013941
          Datum citace internetového zdroje10 2025
          AutorTomáš Makaj
          NázevHrádek v proměnách času 1325-2025
          Rok vydání2025
          Místo vydáníHrádek
          Další upřesněnís. 78-89
          AutorMinisterstvo financí
          NázevSeznam a mapa vodních děl Republiky československé
          Rok vydání1932
          Místo vydáníPraha
          Další upřesněnísešit 11 (Plzeň), s. 41
          AutorTomáš Makaj
          NázevTajemství řeky Klabavy
          Rok vydání2019
          Místo vydáníPlzeň
          Další upřesněnís. 119
          AutorVáclav Jiřička
          NázevKlapající minulost
          Rok vydání2011
          Místo vydáníHostivice
          Další upřesněnís. 201-207

          Žádná položka není vyplněna

          Základní obrázky

          Historické mapy

          Obrazy

          Historické fotografie a pohlednice

          Současné fotografie - exteriér

          Současné fotografie - exteriér - detaily stavebních prvků

          Současné fotografie - předměty spojené s osobou mlynáře

          Vytvořeno

          30.10.2025 20:47 uživatelem doxa (Jan Škoda)

          Majitel nemovitosti

          Není vyplněn

          Spoluautoři

          Uživatel Poslední změna
          Rudolf (Rudolf Šimek) 31.10.2025 19:10