Žitný mlýn/sokolská plovárna vyhořel dne 31. března 1931 (uvádí se i 1929 ???), poté nik.cz/zpravy_region/josefa-havlicka-vyhnalo-z-predniho-mlyna-znarodneni-20120602.htmlbyl zbořen v souvislosti s regulací ramena Malše. Shořelo všechno, zůstaly jen obvodové zdi. Podle zprávy hasičů byl oheň založen úmyslně. Hasiči byli na místě včas, ale na ostrov vedla jen úzká lávka, na níž mohl hasit tak jeden hasič. Vody bylo dost, ovšem čerpadla stála na břehu u Předního mlýna.
Podle dobových místních listů nebyl pachatel vypátrán, ani v hasičských ročenkách se pachatel neuvádí. Nabízela se souvislost s regulací řek ve městě. Radnice již rozhodla, že ostrov se Žitným mlýnem bude odstraněn, Sokolský ostrov bude spojen s Hroznovou ulicí násypem, Vltava a Malše potečou na nový Jiráskův bubnový jez a za klášterem zůstane jen slepé rameno, o které ještě navíc musel slovně bojovat Klub za staré Budějovice pod vedením Adolfa Trägera. Radnice o ostrůvek po Žitném mlýnu neměla zájem, na rozdíl od jiných měst, pro které je každý ostrov hodnotný prvek. Radnice zastávala názor, že i slepé rameno je zbytečné.
Lze připustit úsilí radnice řešit regulací řek velké povodně, které se dostávaly až na náměstí (1888, 1890) a městu škodily. Později škodily i malé povodně, které zaplavovaly Havlindu, Wilsonovo náměstí a Rybní ulici.
Sokolové stačili plovárnu provizorně opravit. V létě 1930 zřídili u Předního mlýna písečnou pláž, obnovili sprchy a sluneční lázně. Na podzim 1930 plovárna definitivně skončila. Dne 12. listopadu 1930 v 6 hodin ráno byla jako finální akce regulace řek spuštěna hradicí konstrukce nového válcového jezu (hovorově bubny) do dna řečiště. Během 3 až 4 hodin bylo dosaženo plného vzdutí Vltavy 3,55 m. Zároveň projely vory novou vorovou propustí (retardér u levého břehu). Regulace byla provedena podle plánů vodohospodáře Antonína Jiráska. List Republikán uveřejnil dne 25. srpna 1930: „Dnes prvně proplují vory novým řečištěm Vltavským a po prvé budou spuštěny pohyblivé válcové jezy. Přední mlýn se zařizuje v důsledku regulace Vltavy na pohon elektrický. Náhon bude panem Havlíčkem zasypán a na jeho místě zřízen sad.“
(edit PK - http://ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/josefa-havlicka-vyhnalo-z-predniho-mlyna-znarodneni-20120602.html + http://www.budejckadrbna.cz/drbna/drbna-historicka/15941-drbna-historicka-u-predniho-mlyna.html + https://www.budejckadrbna.cz/drbna/drbna-historicka/24952-drbna-historicka-misto-za-klasterem-patrilo-vorum-a-sokolska-plovarna-byla-velkym-lakadlem.html + https://budejcka.drbna.cz/drbna/historicka/38749-drbna-historicka-sokolove-si-maly-mlyn-predelali-na-plovarnu-navstevoval-ji-kazdy.html)