Chromá slepice zobe kolem mlýna.
(vietnamské přísloví)

Dolní, Panský, Podzámecký mlýn

Dolní, Panský, Podzámecký mlýn
1221
82
Na Příkopě
Frýdek
73801
Frýdek-Místek
Frýdek
49° 41' 3.6'', 18° 20' 45.7''
Mlýniště bez mlýna
Nejstarší mlýn ve Frýdku, původně vrchnostenský, 1855 přestavěný na Landsbergovu textilní továrnu.
400 m jižně od kostela sv. Jana Křtitele ve Frýdku
Ostravice
nepřístupný

Historie mlýna obsahuje událost z období:

Vrchnostenský mlýn středověkého původu.

Ve středověku se ve Frýdku hovoří o dvou mlýnech: horním a dolním. Dolní byl panský, zvaný také jako „dálný“, a stával dle všeho v pozdější Zámecké obci, založené na úpatí zámeckého vrchu v místech, kde končí plochá rovina nivy řeky Ostravice a mění se ve strmé svahy slezského břehu řeky.

Události
  • První písemná zmínka o existenci vodního díla
  • Vznik mlynářské živnosti
Hospodářský typ mlýna
  • Vrchnostenský

Vrchnostenské urbáře hrabat z Oppersdorfu z let 1636, 1651 a 1664  ve Frýdku zmiňují tři mlýny, jeden se 4 a dva se 2 složeními, zpracovaly 700 měřic pšenice a 1 700 měřic žita.

1668 se oženil Nikodem, syn mlynáře Jiříka z Místku s Evou, dcerou mlynáře Jana Maze(u)ry? z dolního mlýna z Frýdku. Spojila se mlynářská Morava se Slezskem. Usadili se v Místku, ale mlynářské řemeslo po otci zřejmě nepřevzal.

Větší z mlýnů byl zřejmě panský v Zámecké obci. Ten byl vyobrazen i na vedutě města z roku 1695.

Hospodářský typ mlýna
  • Vrchnostenský

1855 se Filip Landsberger přesunuje do Frýdku, kde zřizuje v pronajatých budovách starého moučného mlýna frýdecké vrchnosti, nacházejícího se v tzv. Zámecké obci pod frýdeckým zámkem, mandlovnu, později bělidlo a úpravnu, kde manufakturně zušlechťuje upravené režné zboží místních ručních tkalců. To vše za velmi laciné výrobní režie, jelikož veškerou energii potřebnou pro fi remní výrobu dodávají vodní kola poháněná starým mlýnským náhonem.

Po jeho smrti převzal vedení firmy syn Adolf Landsberger (n. 5. 5. 1840, + 25. 5. 1914). Ten postupně vyplatil dědické podíly svých sourozenců a stal se tak jediným vlastníkem, firmy.

Od svého vzniku byla fi rma vedena jako firma jednotlivce.
Dnem 15. 3.1873 byla protokolována a v obchodním rejstříku Krajského soudu v Ostravě vedena pod názvem „A. Landsberger, se sídlem ve Frýdku“.

Události
  • Zánik mlynářské živnosti

K 1. lednu 1920 byla právní forma firmy změněna na veřejnou obchodní společnost s veřejnými společníky Alfrédem Landsbergrem, jeho sestrou Terezií a strýcem
Františkem Lounou. V roce 1927 přistoupil do obchodní společnosti jako veřejný společník Rudolf Praxmarer a roku 1934 z ní vystoupil František Louna. V roce 1938
byla připravena přeměna formy podnikání firmy na akciovou společnost, březnové události roku 1939 však připravené změny zmařily.

Německými úřady byl v židovském podniku ustanoven, tzv. „treuhändrem“ (správcem k věrné ruce) zprvu společník firmy Rudolf Praxmarer, roku 1941 byl dosazen Dr. H. Wildhage a roku 1944 Hubert Lubich.

Po osvobození byl majetek firmy zkonfiskován a podle dekretu prezidenta republiky z 19. 5.1946 č.5/45 Sb. byla zavedena národní správa a národními správci
ustanoveni Josef Čepelka a Adolf Slámeček.

Vyhláškou ministerstva průmyslu č.615 z 27.12.1945 byla podstata firmy znárodněna a vyhláškou č.1091 z 27.4.1946 včleněna do Slezských bavlnářských závodů, n.p., Frýdek (Slezan).

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

  • Mazera
  • Mazura

Historie mlýna také obsahuje:

1668 Jan Mazera (Mazura)

1850 – Filip Landsberger
1868–1882 – Adolf Landsberger (syn předešlého)
1920 – Alfréd a Terezie Lansbergerovi (děti předešlého)
a poručník František Louna (do 1934)
1927–1941 – také Rudolf Praxmaler
1941 – Dr. H. Wildhage
1944 – Hubert Lubich
1946 – Josef Čepelka a Adolf Slamáček (národní správci)

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    neexistuje
    05 2013
      průmyslový areál
      mlýn na malé řece (1000 – 7000 l/s)
        • náhrobky, pamětní desky
          • zcela bez technologie aj.
          Žádná položka není vyplněna
          1636-1654: 4 složení
          Zaniklý
          • výroba elektrické energie
          • jiné
          Dochovaný
          • tkalcovna
          • přádelna
          Od 1855 textilka
          1930 mandlovna a světlo
          • náhon
          Starý mlýnský náhon byl vystavěn neznámo kdy, avšak jeho základ je možno hledat již ve středověku. Jeho stavebníci, patrně frýdecká vrchnost, využila přirozeného dravého toku řeky Morávky, odkud bral náhon vodu, a vedla jej podél úpatí svahu říční terasy, završené na severozápadě vysokým ostrohem nad řekou Ostravicí, který byl využit pro založení města a vystavění strážního hrádku (pozdějšího zámku). Pod zámkem, kde se svahy kopce prudce zvedaly přímo z Ostravice, mlýnský náhon ústil do řeky. Před počátkem 2. třetiny 19. století, kdy začal velký rozmach židovských manufaktur, měl starý mlýnský náhon (Mühlgraben = mlýnský příkop) rozsah, který vykresluje vojenská mapa ze 60. let 18. století. Náhon začínal patrně jednoduchým
          dřevěným jezem, vybudovaným na jednom z bočních ramen členitého řečiště dravé řeky Morávky, přibližně v místech za dnešní velkou staroměstskou pilou. Nejprve náhon směřoval k západu podél břehu říční terasy Morávky, kde podtékal cestu z Frýdku do Starého Města. Za ní se stáčel k severu a kopíroval svah říční terasy řeky Ostravice až k úpatí městského vrchu, který jej donutil zatočit k západu, k Zámecké obci. Za ní se náhon pod zámkem vléval do řeky Ostravice. V té době bylo na náhonu vystavěno celkem (dle mapy) celkem 6 objektů, jejichž mlýnská kola voda z příkopy poháněla.
          V 19. století, s rozmachem zprvu skromných textilních provozů, musely být novým požadavkům na výkonnost vodních kol podřízeny i úpravy náhonu. Tomu se začalo nově říkat tovární příkopa Werkgraben). Jeho koryto bylo upravováno a zpevňováno kameny a dřevěnými kůly s proutěnými rošty. Po výstavbě nových hamrů a huti v Bašce na počátku 19 století byla část starého mlýnského náhonu využita pro zachycování a plavení palivového dříví z lesů v povodí Morávky do arcivévodského závodu.
          V této době tovární náhon začínal stavidlem na rameni řeky Morávky přibližně v úrovni tehdejších čp. 789 a 794 (dnešní čp. 2002 a 2001), při němž byla zřízena menší dřevěná bouda. Začátek náhonu byl doplněn o tzv. mřeže (Rechle), dřevěnou konstrukci napříč ramena řeky Morávky, pomocí nichž bylo splavované dřevo zachycováno a směřováno do náhonu. Po něm se dřevo plavilo přímým úsekem až do míst současné staroměstské pily, kde bylo zřízeno rozsáhlé skladiště splaveného dřeva pro zajištění provozu bašťanské huti dřevem z revírů podél řeky Morávky. Skladiště se skládalo z několika paralelních vodních kanálů, kam bylo dřevo regulované vháněno a následně vytahováno na břeh a dále zpracováváno. Okrajovým ramenem vodních kanálů skladiště byl i starý tovární náhon, jehož stav vody nesměl být provozem skladiště ohrožen. Po založení a výstavbě nových arcivévodských hamrů a huti v Lipině u Lískovce (viz. Lískovec - Karlova huť) po roce 1833 začalo staroměstské skladiště sloužit nejenom pro závod v Bašce, ale nově i v Lískovci.
          Za tímto účelem byl ze skladiště zřízen nový plavební kanál, který odváděl splavené dřevo až do Lískovce. Vedl kolem pravého břehu řeky Ostravice až do Zámecké obce pod frýdeckým zámkem, kde se složitě křížil se starým mlýnským náhonem. Za Zámeckou obcí byl plavební kanál technicky nákladně zaříznut do prudkých svahů pod zámkem a podél řeky Ostravice pokračoval až do Karlovy huti v Lipině. Sloužil však jen do roku 1868, kdy byla zahájena výstavba ostravsko – frýdlantské dráhy. Kanál byl v úseku mezi frýdeckou Zámeckou obcí a Lipinou zasypán a na jeho místě bylo vybudováno těleso železnice.
          Samostatný úsek továrního náhonu (Werkgraben) od skladiště ve Starém Městě zůstal výrazným změnám ušetřen. V 50. letech 19. století došlo k jeho úpravám v důsledku výstavby nových textilních manufaktur a rozšiřování provozů firmou Josefa Munka i Adolfa Landsbergera. Modernizováno bylo i stavidlo a starý dřevěný splav na řece Morávce, který hnal vodu k pravobřežním stavidlům. Stavidla a jez byly jedny z nejdůležitějších částí kanálu, neboť byly by ty ve špatném stavu, nebyla by kanálem hnána voda na vodní kola jejich manufaktur. Pozůstatky tohoto technického zařízení bylo možno vidět až do roku 1931, kdy je zničila a částečně sebrala povodeň. Vlastní tovární (mlýnský) kanál sloužil svému účelu až do 30. let 20. století, i když již pouze pro pohon turbín vodních elektráren textilních podniků.
          Původní vodní kola, pohánějící hřídele a strojní zařízení manufaktur, byla již ve 2. polovině 19. století postupně vytlačována moderními parními stroji. Po povodni v roce 1931, která zničila starý dřevěný jez a betonová stavidla na pravém břehu řeky Morávky přestala do náhonu vtékat voda a kanál byl postupně zasypáván. Pouze jeho střední a dolní část podpořená vodou z potoků Bílý, Černý a Vlčok zůstala zavodněná až do 70. – 80. let 20. století. Poté zanikly i poslední úseky bývalého továrního a mlýnského náhonu.
          Tovární náhon ještě na počátku 20. století začínal na frýdeckém katastru vyústěním z areálu staroměstské parní pily (bývalý arcivévodský sklad dřeva) pod bývalou strojní přádelnou bratří Neumannů na Staroměstské ulici (dnes čp. 782, architektonicky cenná monumentální dvojpatrová průmyslová budova z režného zdiva) v blízkosti kaple sv. Otýlie. Zde podtékal silnici do Starého Města a podél úpatí návrší s areálem bývalého Munkova výrobního komplexu čp. 1077 (bývalá mechanická tkalcovna, úpravna, barvírna a tiskárna, později Slezan) se průběh náhonu stáčel k severu, k bývalým skladům firmy Landsberger u vlakového nádraží (bez čp.). Dnes tudy vede po tělese zasypaného náhonu stezka pro pěší.
          Za Landsbergerovými sklady obtáčel náhon malé autobusové nádraží a podél svahu, na kterém dnes stojí supermarket Billa a komplex bývalé Landsbergerovy textilní přádelny (dnes čp. 1085) směřoval k Nádražní ulici. Tu podtékal na druhou stranu, kde na něm byla částečně svou severovýchodní částí vystavěna bývalá budova úpravny a bělidla firmy Munk (dnes Richterova tiskárna čp. 1089), která jeho vodní energii zpočátku rovněž využívala. Hned za Nádražní ulicí a bělidlem se náhon stáčel doprava k severu, podél fronty bývalého nejstaršího Munkova textilního závodu (dnes čp. 1090), který vznikl přestavbou starého papírenského mlýna. Na konci budovy se ještě v polovině 19. století tovární příkopa dělila stavidlem na dvě větve. Jedná část směřovala přímo k objektu bývalého moučného mlýna, později přestavěného a zakomponovaného do závodů Josefa Munka (staré čp. 87, dnes 1098), kde na jeho jižním průčelí byla umístěna dvojice vodních kol, které voda z náhonu uváděla do pohybu.
          Za bývalým moučným mlýnem se náhon stáčel prudce o 180° zpět. Druhá větev kopírovala nároží bývalé papírny a odbočovala doleva, k jejímu severnímu průčelí, kde bylo umístěno vodní kolo, na nějž voda padala a dodávala mu potřebnou hydraulickou energii. Výškový rozdíl v místě severního průčelí budovy je i po její několikeré přestavbě dobře patrný. Hned za vodními koly papírny se do náhonu vracela voda z příkopu na výše položený bývalý vodní mlýn (staré čp. 87, dnes 1098) a utvořily opět jeden tok. V tomto místě, za papírnou, křížil tovární náhon tok Černého potoka, který procházel přibližnětrasou současné Potoční ulice a částečně z něj pomocí stavidla přijímal vodu. Černý potok jako jeden vodní tok vznikal v minulosti v místě křížení Těšínské a Potoční ulice soutokem s pravostranným Bílým potokem. Bílý potok do města přicházel od Černé cesty na Nových Dvorech, z Frýdeckého lesa. Trasou současné Sadové ulice se dostal až k pozdější Masarykově třídě, kterou podtékal a kolem domů čp. 1177 na Krátké ulici a čp. 1105 na Těšínské ulici se dostal až k soutoku Černým potokem. Naopak potok Černý přicházel ve směru od sídliště Slezská, z rovin na Panských Nových Dvorech, kde pramenil v lese Bahno. Nejprve ještě před městem přijal vody levostranného potoka Vlčok. V místě křižovatky ulic Nádražní, Viléma Závady a Masarykovy třídy podtekl hlavní městskou třídu a dostal se do dvorů současnou budovou Frýdečanky (čp. 1108). Protekl kolem domů čp. 1103 a 1104 a přijal zprava zmíněný Bílý potok. Za křížením s továrním náhonem pokračoval Černý potok ještě v polovině 19. století volným tokem přes louky v místech dnešní železniční trati a fotbalového stadionu až pod kostel sv. Jošta, kde se vléval do továrního náhonu a posiloval tak množství jeho vody ještě před Zámeckou obcí. Po rozmachu výstavby textilních manufaktur a výstavbě železniční trati, byl tok Černého potoka narovnán a veden podél tělesa železnice. Od konce 60. let 20. století byly úseky Bílého i Černého potoka v intravilánu města postupně zatrubňovány. Vraťme se nyní zpět k toku továrního náhonu. Za bývalou papírnou, po překonání Černého potoka, se obloukem stáčel k severu a obtékal tak terasu, kde byla později vystavěna moderní ubytovna pro dělníky firmy Adolfa Landspergera (dnes Střední odborná škola podnikání a řemesel čp. 1094 na Potoční ulici). Křížení náhonu a později vybudované železniční trati Frýdek – Těšín zprostředkovával dodnes dochovaný vysoký železobetonový můstek.
          Hned za ním byla k továrnímu kanálu přistavěna mohutná zděná budova bývalé Munkovy textilní přádelny, tzv. Munkovic, vybudovaná na místě staré soukenické valchy (staré čp. 84, dnes bývalý Slezan 04 čp. 1175). Na její severovýchodní frontě byla umístěna mohutná vodní kola, které hydraulická síla vody z náhonu poháněla. Za Munkovicemi tovární příkopa směřovala přímo k severu a kopírovala úpatí návrší s kostelem sv. Jošta a celým jádrem města až do křížení s železniční tratí do Ostravy na jihovýchodním okraji návrší. Tady náhon vstupoval do areálu někdejšího vrchnostenského dvora, tzv. Zámecké obce, kde býval v minulosti vrchnostenský vodní moučný mlýn, později mandlovna, bělidlo a úpravna, které se staly základem textilní manufaktury firmy Landsberger.
          Za ní se tovární náhon vléval pod zámkem do řeky Ostravice. Ve své vrcholné podobě od poloviny 19. do 30. let 20. století dosahoval frýdecký tovární náhon celkové délky bezmála 3 400 m. Většina průběhu továrního náhonu byla zlikvidována koncem 70. a počátkem 80. let 20. století v souvislosti s neregulovanou a megalomanskou přestavbou starého Frýdku, která zničila mnoho cenných historických a architektonických památek města společně s cenným urbanistickým celkem města jako takovým. Poslední stopy průběhu starého mlýnského „příkopu“ lze dnes rozpoznat pouze u vlakového nádraží, za bývalými sklady fa. Lansberger nebo v zarostlé zahradě blízko Střední odborné školy podnikání (čp. 1094 na Potoční ulici). Existujícími pamětníky jsou i dva betonové mosty, pod kterýma náhon protékal. Jeden se nachází pod železniční tratí směrem na Těšín, v sousedství bývalého Slezanu 04 a druhý před vrátnicí do areálu bývalého ředitelství Slezanu (někdejší vedení Landsbergerovy firmy) v ulici Na příkopě (Am Mühlgraben) za domkem čp. 2056.
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          Popis
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          Popis
          TypTurbína Knopp
          StavZaniklý
          Popis1930: hltnost 1,4 m3/s, spád 2,4 m, výkon 34 HP
          Žádná položka není vyplněna
          Historické technologické prvky
          AutorMinisterstvo financí
          NázevSeznam a mapa vodních děl RČS
          Rok vydání1932
          Místo vydáníPraha
          Další upřesněnísešit 18 (Bohumín), s. 8
          AutorMinisterstvo financí
          NázevSeznam a mapa vodních děl RČS
          Rok vydání1932
          Místo vydáníPraha
          Další upřesněnísešit 18 (Bohumín), s. 8
          AutorJiří Tichánek, Jan Štěpánek, Ing. Pavel Šmíra
          NázevVodní mlýny na Frýdecko-Místecku
          Rok vydání2013
          Další upřesněnírkp., s. 150-153

          Žádná položka není vyplněna

          Základní obrázky

          Historické mapy

          Historické fotografie a pohlednice

          Současné fotografie - exteriér - detaily stavebních prvků

          Vytvořeno

          29.11.2020 19:32 uživatelem doxa (Jan Škoda)

          Majitel nemovitosti

          Není vyplněn

          Spoluautoři

          Uživatel Poslední změna
          Rudolf (Rudolf Šimek) 1.12.2020 17:50