Historie
Historie mlýna obsahuje událost z období:
Středověk – do nástupu Habsburků na český trůn (1526)
Novověk A – do bitvy na Bílé Hoře (1526–1620)
Volenství Laryšovo s mlýnkem držel roku 1636 Jan Laryš, v roce 1664 držel jej Marek Laryš a zůstalo v tomto rodě až do poloviny 19. století. Po posledním Janu Laryšovi zdědila je Rozyna Laryšová, provdaná za Muroně. K tomuto volenství náleželo v Nošovicích 62 jiter a v horách v Slaviči 200 jiter vrchů a salašů.
Když roku 1840 toto volenství přejímala Rozyna Laryšová, držela tam louky „Zopači“ a „Zemanku“. K tomuto volenství náleželo v potoku Kotly na Morávce 200 jiter lesů a luk, jako salaše a v druhém potoku Travný dvě louky. Kotly musel Jan Nohel postoupit vrchnosti.
Události
- První písemná zmínka o existenci vodního díla
- Vznik mlynářské živnosti
1849 za zrušení roboty musela to postoupit vrchnosti (i když na to měla privilegijní list na pergameně na věčné časy) za zlatý dukát, takže jen louka Zemanka při jejím zboží zůstala.
Její nejmladší dcera dědila tuto volnou usedlost, provdaná za Valentina Nohela. Ten držel pak i volenství čp. 27 Kotasovo s mlýnkem čp. 24 podle listu vydaného Františkem Vilémem hrabětem Pražmou dne 2. října 1728 (ztratil se na výstavě v Dobré roku 1910).
První světová válka (1914–1918)
První republika (1919–1938)
Protektorát Čechy a Morava, včetně poválečného vývoje (1939–1949)
Znárodňování, život mlynářů v průběhu komunistického režimu (1949–1989)
Příjmení mlynářů působících na mlýně:
Laryš
Historie mlýna také obsahuje:
1636 – Jan Laryš
1664 – Marek Laryš
Do 1849 – Rozyna Laryšová
2013 Strnad
Přepis z literatury, vyprávění pamětníků apod.
Přepis z pramenů: inventář, nájemní či kupní smlouva, výpisy z matrik aj.
Mlýn je vyobrazen na:
Veduta, ručně malovaná mapa
I. vojenské mapování – josefské (1764–68)
II. vojenské mapování – Františkovo (1836–52)
III. vojenské mapování – Františko-josefské (1876–78 – Morava a Slezsko, 1877–80 – Čechy)
Indikační skica (1824–43 a 1869–1881)
Letecké snímkování (1936 - 1963)
Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu: